Ilmainen toimitus yli 50 €:n tilauksiin - Toimitusaika 1-3 arkipäivää

Uutiset ja artikkelit / Ajankohtaista

Arki on tasapainoilua urheilijallekin

1. maaliskuuta 2015

Kolmiloikkaaja Sanna Nygårdin arkea rytmittävät erilaiset harjoitukset, kilpailut, palkkatyö ja tietysti lepo. Vaikka tasapainon löytäminen näiden välillä on joskus haastavaa, se luo lopulta tulosta myös kilpakentillä.

Sanna valmistautuu parhaillaan kesän kilpailukauteen. Kolmiloikassa tärkeitä ominaisuuksia, nopeutta, kimmoisuutta, räjähtävää voimaa, liikkuvuutta ja tekniikkaa hiotaan erilaisin harjoittein.

- Esimerkiksi juoksuharjoitukset voivat vaihdella rauhallisesta vesijuoksusta intervalli- ja nopeusharjoituksiin riippuen harjoituskauden vaiheesta, Sanna kertoo.

Tällä kaudella Sanna keskittyy tekniikan kehittämiseen ja hakee oikeaa hyppytuntumaa.

- Tärkeintä on oppia tuntemaan omat vahvuudet ja heikkoudet ja sen, miten ne vaikuttavat omaan kehitykseen. Hyvä tunne voi syntyä harjoituksissa, kun oivaltaa jonkin asian tai huomaa kehittyvänsä.

Asiat tärkeysjärjestykseen

- Minulle on tärkeää, että voin keskittyä myös muuhun kuin urheiluun. Silti tasapainon löytäminen voi olla joskus haastavaa. Eri asioiden pitäisi tukea toisiaan, eikä yksi osa-alue saisi viedä liian paljon energiaa, Sanna pohtii.

Sanna on valmistunut Vaasan Hankenilta ekonomiksi viime keväänä. Tällä hetkellä hän tekee osa-aikatöitä kirjanpitäjänä, joten työn ja kilpaurheilun yhdistäminen on mahdollista.

Jotta stressitaso pysyisi mahdollisimman matalana, Sanna yrittää priorisoida asioita, miettiä, mikä on tärkeintä juuri nyt.

- Kun suunnittelee ajankäyttöään ja varaa aikaa myös rentoutumiselle, tekee ne tärkeiksi kokemansa asiat todennäköisesti tehokkaammin ja pysyy samalla terveenä.

Jotta arjen hallinta olisi käytännössä helpompaa, Sanna listaa asioita. Hän miettii etukäteen, mikä on tulevalla viikolla tärkeää ja mitä täytyy ehtiä tehdä.

- Kun tunnen, että minulla on arjen asiat hallussa, voin keskittyä täysin urheiluun ja tavoitteisiin, kun on niiden aika.

Fyysiset harjoitukset kulkevat käsi kädessä henkisen valmentautumisen ja hyvinvoinnin kanssa. Apuna arjen tasapainoiluissa ja henkisessä valmentautumisessa on myös urheilupsykologi, jonka kanssa Sanna käy juttelemassa silloin tällöin.

Ruokaa säännöisesti ja monipuolisesti

Urheilijan ruokavalioon kuuluu proteiinipitoisia ruokia joka aterialla. Sanna haluaa pitää myös ateriavälit sopivina.

- En ole koskaan ollut tarkka laskemaan kaloreita tai miettinyt pieniä yksityiskohtia, kun on kyse ruuasta. Minusta on tärkeintä kuunnella omaa kehoani ja syödä monipuolisesti, Sanna kertoo.

- Aamiaisen yhteydessä tapaan ottaa myös Dermosil Health Omega 3 -kapseleita ja Dermosil Health Mutivitamiini + ruusujuuri -tabletin.

Rankkojen harjoitusten jälkeen Sanna juo palautumisjuomaa, jotta energiataso normalisoituisi nopeammin.

Kurkotus kohti 14 metrin tulosta

Mitä tulevaisuus tuo tullessaan – sitä Sanna ei ole vielä suunnitellut. Nyt mielssä siintää 14 metrin ylitys.

Kilpaurheilu-uran jälkeen hän haluaisi toki perustaa perheen ja löytää mielenkiintoisen työn.

- Se olisi hienoa, jos voisin yhdistää työssä kaksi mielenkiinnon kohdettani, urheilun ja yrityselämän.

Artikkeliin liittyviä tuotteita

Meistä

Turvallisia ja ihoystävällisiä koko perheen perustuotteita, trendikkäitä erikoishoitotuotteita, laadukkaita meikkejä sekä luonnollisia kodin puhdistustuotteita –
Dermoshop Oy on kehittänyt Dermosil-tuotteita jo vuodesta 1988, ja tällä hetkellä tuotevalikoima on noin 400 tuotteen laajuinen. Tutustu ja ihastu!

Tilausehdot | Järjestelmätiedot © Dermoshop Oy