Dermosil – ketterä kolmekymppinen

Päivitetty 1.1.2018 | Ajankohtaista

Yrittäjä Henry Backlund ajoi vuodessa yli 100 000 kilometriä ristiin rastiin Suomea, auto täynnä tuotenäytteitä. Nyt, 30 vuotta myöhemmin, kauppaa tehdään verkossa kellon ympäri ja koko perhe työskentelee yrityksen palveluksessa.

Dermoshopin yrittäjä ja toimitusjohtaja Henry Backlund aloitti vaateteollisuudesta. Matka jatkui 80-luvulla kukoistaneesta solarium-bisneksestä edelleen kosmetiikkateollisuuteen.
- Solarium-liikkeissä myytiin kosmetiikkaa ja tulimme liikekumppanini kanssa siihen tulokseen, että ehkä tuotteita olisi syytä valmistaa itse.
 
Tästä alkoi oman tuotemerkin kehittäminen ja ensimmäinen Dermosil-tuote, Ihonhoitovoide, tuli markkinoille 30-vuotta sitten. Sairaalasektorille kehitetty tuote ei päätynyt ammattikäyttöön, mutta henkilökunta kiinnostui siitä.
 
- Huomasimme nopeasti, että tarvitaan myös muita tuotteita ja toimme markkinoille hajustamattoman version. Siitä tuli menestys. Silloin ei ollut juurikaan tarjolla hajustamattomia tuotteita, Henry kertoo.

Tuotenäytteitä postitettiin, mutta Henry ja puolisonsa Inga kiersivät molemmat ympäri maata ja veivät tuotenäytteitä myös suoraan asiakkaille. Ennen kuin liiketoiminta lähti vauhdilla käyntiin, väliin mahtui hiljaisiakin päiviä.
- Kun varastolta lähti täysi lava-autollinen tilauksia postiin, muistan ajatelleeni, että tänään oli hyvä päivä, Henry kertoo.
- Alussa oli raskasta, mutta uskoin koko ajan, että pian toiminta lähtee liikkeelle ja yritys kasvaa. Jos tyytyy siihen mitä nyt on, yritys lakkaa kehittymästä.
 
Nykyään Dermoshop-konserni työllistää lähes 70 henkilöä, joista 56 työskentelee pääkonttorilla Korsnäsissä. Työyhteisössä ovat mukana myös puoliso ja lapset: Inga-vaimo työskentelee asiakaspalvelussa, Rasmus vastaa Venäjällä toimivan tytäryhtiön toiminnoista ja Henrietta työskentelee tällä hetkellä meikkien tuotekehityksessä.
- Kauppakorkeakoulun jälkeen kiinnostus alaa kohtaan heräsi ja meikkaajan opinnot syvensivät edelleen kiinnostusta kosmetiikka-alaan, Henrietta kertoo.
Henrietta nauttii tuotekehittelyn vapaudesta. Tuotevalikoimaa kehitetään asiakkaita kuunnellen, mutta matka ideasta valmiiksi Dermosil-tuotteeksi on pitkä prosessi. Henrietta uppoutuu mielellään ainesosien ja kemian maailmaan.
- Koska haluamme tehdä ihoystävällisiä tuotteita, se tarkoittaa sitä, että jotain ainesosia emme yksinkertaisesti käytä, Henrietta toteaa.
- Harva asiakas tietää, että työhömme liittyy myös paljon juridiikkaa: kosmetiikkalainsäädäntö ja tuotteiden rekisteröinti CPNP-portaaliin ovat meille arkipäivää.
 
Dermosil-tuotteita on voinut ostaa verkosta vuodesta 1996. Digitalisaatio onkin suurin alaa ravistellut muutos.
- Palatessani Helsingistä junalla jokin aikaa sitten, katselin muita matkustajia. Kaikilla oli läppäri tai puhelin kädessä. Mitä me teimme 20 vuotta sitten, kun matkustimme junassa? Nyt olemme läsnä kaikissa kanavissa koko ajan, Henry pohtii.

Osaava ja ripeä asiakaspalvelu on alusta saakka ollut yksi Dermosil-kulmakivi, mutta myös vuorovaikutus asiakkaan kanssa on saanut uusia muotoja digitalisoitumisen myötä. Nyt yhteyttä otetaan yhä useammin chatin tai sosiaalisen median kautta.
- On tärkeää, että asiakas saa vastauksen nopeasti. Asiakaspalvelutyö on erittäin vaativaa, sillä on tiedettävä kattavasti tuotteista ja toimituksista. Asiakaspalvelusta olen saanut hyvät eväät myös tuotekehitystyöhön, sillä siinä oppii tuntemaan ja ymmärtämään asiakasta, Henrietta kertoo.

Ihoystävälliset kasviöljypohjaiset tuotteet, ripeät toimitukset ja asiakaspalvelu ovat tulosta pitkäjänteisestä järjestelmällisestä työstä. Mutta mistä toimitusjohtaja vielä haaveilee?
- Teemme tuotekehitystyötä, mutta meillä ei ole omaa yksikköä, joka kehittäisi uusia ainesosia, vaikuttavia aineita. Se on aina ollut toiveeni ja tavoitteeni, Henry tuumii.
 

Meistä

Turvallisia koko perheen perustuotteita, trendikkäitä erikoishoitotuotteita, laadukkaita meikkejä sekä kodin puhdistustuotteita –
Dermoshop Oy on kehittänyt Dermosil-tuotteita jo vuodesta 1988, ja tällä hetkellä tuotevalikoima on noin 400 tuotteen laajuinen. Tutustu ja ihastu!

Tilausehdot | Järjestelmätiedot © Dermoshop Oy