loader

Valtakunnallinen yrittäjäpalkinto 2021: Dermoshop on verkkokaupan uranuurtaja

Menestyvä verkkokauppa tai tunnettu kuluttajabrändi on saavutus, josta moni suomalaisyritys voi vain unelmoida. Ihonhoito- ja kosmetiikkatuotteisiin erikoistunut Dermoshop on onnistunut toteuttamaan molemmat.

Itse asiassa ensimmäinen Dermoshopin verkkokauppa lanseerattiin jo 25 vuotta sitten. Tuolloin harvalla yrityksellä oli edes omia verkkosivuja.

– Samassa rakennuksessa oli nuori kaveri, joka oli innostunut internetistä. Hän kehotti avaamaan verkkokaupan. Emme tehneet asiasta mitään sen kummempaa tutkimusta, vaan rohkean päätöksen toteuttaa idea, muistelee Dermoshopin perustaja ja pääomistaja Henry Backlund.

Alussa verkkokauppa ei ollut mikään menestystarina. Katalogit ja puhelinmyynti olivat tehokkaimmat myyntikanavat, mutta strateginen päätös verkkokaupan eduksi syntyi vain viisi vuotta lanseerauksen jälkeen.

Alun perin Dermoshopin tuotteet oli tarkoitettu sairaaloiden ammattikäyttöön, mutta suunta muuttui nopeasti. Sairaalahenkilökunta halusi ostaa hyväksi kokemansa tuotteet suoraan omiin tarpeisiinsa.

Sen jälkeen konsepti on pysynyt samana: yksi Dermosil-tuotemerkki ja oma verkkokauppa.

– Suurin muutos on tapahtunut siinä, kuinka paljon yritys on kasvanut. Meillä työskentelee nykyään lähes sata henkilöä. Se on vaatinut itseltänikin muutosta. Kolme vuotta sitten siirryin hallituksen puheenjohtajaksi, Backlund kertoo.

Uusia ideoita jatkuvalla syötöllä

Dermosil-brändi on vahva, ja verkkokaupan valikoimista löytyy nykyään yli 400 eri tuotetta. Suomen lisäksi Dermoshopilla on tytäryhtiöt Ruotsissa, Virossa ja Venäjällä.

Yhtiön toimitusjohtaja Suvi Markko kuvaa brändiä ystävälliseksi.

– Se sana pitää sisällään paljon. Tuotteet ovat ystävällisiä iholle, luonnolle, Suomelle ja paikallisuudelle, toimitusjohtaja listaa.

– Tuotemerkki on myös luotettava. Siitä osoituksena asiakkaiden lojaalius on hyvin korkealla tasolla, Backlund jatkaa.

Dermoshopin pääkonttori sijaitsee upealla paikalla Unescon maailmanperintöalueella Pohjanmaan Korsnäsissä. Markko uskoo, että sijainti ja maisemat ovat yksi selittävä tekijä uusille, kasvua ruokkiville ideoille. Lisäksi yrityksessä on rohkea kokeilemisen kulttuuri.

– Ideat ovat kasvavan yrityksen selkäranka ja niitä tarvitaan kuluttajabisneksessä. Lanseeraamme vuosittain yli 100 uutta tuotetta. Kasvu tarkoittaa uudistusta, ja silloin pitää astua rohkeasti epämukavuusalueelle. Juuri se askel on tosi hauska, toimitusjohtaja sanoo.

Myyntikanavan pitäminen omissa käsissä on antanut Dermoshopille tärkeän keinon vaalia asiakassuhdetta. Asiakkailta tulee paljon palautetta, jota kuunnellaan. Tarvittaessa palaute myös muuttaa yrityksen toimintaa.

– Monessa yrityksessä taistellaan asiakastietojen kanssa. Minulla on heille viesti: omistakaa data. Se on äärettömän tärkeää, Markko uskoo.

Vastuullisuus on tekoja

Dermoshop investoi keskellä koronaa uuteen saippuatehtaaseen, joka sijaitsee niin ikään Korsnäsissä. Tehdas on osa yrityksen vastuullisuusohjelmaa, jonka tavoitteena on pitää tuotteiden matka valmistuksesta asiakkaalle asti mahdollisimman lyhyenä.

Asiakkaat haluavat tietää, mistä heidän tuotteensa tulevat.

– Vastuullisuus näkyy kaikessa, mitä me teemme. Niin tuotteissa, pakkauksissa kuin toimitusketjuissakin, Backlund sanoo.

Dermoshop on yksi Valtakunnallisen yrittäjäpalkinnon voittajista. Yrittäjäpalkinnon juuret ulottuvat 1960-luvulle asti, jolloin Fennian sen aikaisessa johtoryhmässä esitettiin palkintoajatusta Suomen Yrittäjille. Nykyään palkintojen valintaraadin muodostavat Fennian ja Suomen Yrittäjien lisäksi Suomalaisen Työn Liitto ja Yksityisyrittäjäin Säätiö.

– Otamme tämän palkinnon tosi iloisina ja kiitollisina vastaan. Tämä on koko Dermo-jengin ansiota, Markko iloitsee.


Jaa

Artikkeliin liittyvät tuotteet

Ajankohtaista