loader

Yhdessä pahojen päivien yli

Suuntaamme vuoteen 2022 tärkeän tehtävän edessä. Dermosil aloittaa yhteistyön mielenterveyttä edistävän MIELI ry:n kanssa. Dermosilin Goodwill-sarjan tuotteiden myynnistä 30 prosenttia suunnataan MIELI ry:n tukemiseen. Lue, miksi apuasi tarvitaan juuri nyt.
 

mieli_logo_ry_white_rgb_small.png

Korona toi huolet tullessaan

Pandemia-aika on saanut mielenterveysongelmien määrän räjähtämään, mikä näkyy myös MIELI ry:ssä päivittäin. Kun maaliskuussa 2020 hallitus piti koronatiedotustilaisuutensa ja rajoitustoimet alkoivat, MIELI ry:n Kriisipuhelin täyttyi huolestuneista puheluista.

Kriisipuhelimeen saapuneiden soittoyritysten määrä kasvoi noin 33 prosenttia vuonna 2020 verrattuna edellisvuoteen. Vuodesta 2021 tuli uusi ennätysvuosi, ja marraskuu 2021 oli synkin kuukausi MIELI ry:n Kriisipuhelimen historiassa. Silloin soittoyrityksiä tuli yli 30 000 kappaletta.
 

Paha olo korostuu

Korona-aikana paha olo, ahdistuneisuus ja pelot ovat nousseet keskusteluiden yleisimmiksi aiheiksi.

”Pettymys siitä, että tämä ei mene ohi vaan jatkuu ja jatkuu. Myös itsetuhoisuus on noussut keskusteluaiheissa hälyttävän korkealle. Tämä korostuu etenkin nuorilla naisilla”, sanoo MIELI ry:n Kriisipuhelintoiminnan päällikkö, sosiaalipsykologi Susanna Winter.

Winter näkee edessä mielenterveyskriisin, joka ei ole ohi hetkessä. Siksi on tärkeää lisätä mahdollisuuksia saada tukea ja madaltaa avun hakemisen kynnystä.

Susanna-Wintter4-w1000.jpg

 

Kriisipuhelimesta tärkeä tuki

Tällä hetkellä Kriisipuhelimeen soitetaan keskimäärin 830 kertaa päivässä. Noin joka kolmanteen puheluun pystytään vastata. Winter pitää tärkeänä, että apua olisi saatavilla silloin kun ihminen on ylittänyt kynnyksen hakea apua.

”Kriisipuhelimen päivystäjän rooli on olla läsnä ja rauhallinen, kuunnella ja osoittaa empatiaa. Kriisipuhelin antaa soittajalle tilan puhua ilman suoritteita, eikä ole asioita, joita ei voisi sanoa.”

Winter korostaa yhteisöllisyyden merkitystä mielenterveysongelmiin puuttumisessa.

”Kohdataan toisiamme, ne ovat pieniä asioita. Kun näet naapurin, vaihda muutama sana. Elämään kuuluu huonojakin päiviä, ja on tärkeää saada rakennettua luottamusta, että tästä päästään yli.”
 

Lisää auttavia käsiä

Kriisipuhelin toimii 900 päivystäjän voimin ja toimii ympäri vuorokauden viikon jokaisena päivänä. Päivystäjistä suurin osa on vapaaehtoisia, mutta joukossa on myös kriisityöntekijöitä.

Yksi konkreettisista apukeinoista koronapandemian aiheuttaman tilanteen purkamisessa on päivystäjien määrän kasvattaminen. MIELI ry:n laskelmien mukaan 10 euron lahjoituksella saadaan katettua yksi puhelu Kriisipuhelimeen.

Dermosilin Goodwill-sarjan tuotteiden myynnistä 30 prosenttia suunnataan MIELI ry:n tukemiseen. Tutustu Goodwill-tuotteisiin ja ole mukanamme tukemassa apua tarvitsevia.

MIELI ry:n Kriisipuhelin päivystää 24 tuntia vuorokaudessa vuorokauden jokaisena päivänä numerossa 09 2525 0111.

”Kiitos, että sain puhua ja minut otettiin tosissaan. Sain tulla nähdyksi.”

Soittajan palaute

Tutustu Goodwill-tuotteisiin ja tue

(7)
4029

Goodwill Honey Candy Suihkugeeli

8,00 € / 500 ml

Osta
(11)
4030

Goodwill Orange Sorbet Suihkugeeli

8,00 € / 500 ml

Osta
(18)
4031

Goodwill Marmalade Käsisaippua

8,00 € / 500 ml

Osta
(18)
4032

Goodwill Licorice Käsisaippua

8,00 € / 500 ml

Osta

Goodwill-tuote sisältää hyviä tekoja

Dermosilin tarina alkoi yhteisöllisyydestä, työyhteisöistä, jotka alkoivat tilata ja vastaanottaa Dermosil-tuotteita porukalla. Olemme saaneet kokea, että yhdessä olemme enemmän ja yhdessä me voimme vaikuttaa ja muuttaa asioita.

Kehitimme Goodwill-tuotesarjan, jotta voimme konkreettisesti jatkaa yhteisöllisyyden tukemista ja tehdä työtä sen eteen, ettei kukaan jäisi yksin. Osa Goodwill-tuotteiden myynnistä suunnataan aina hyvään tarkoitukseen.